Cititi urmatorul enunt:
În miezul discuţiilor despre legitimitatea schimbărilor în educaţie s-au ciocnit sumedenie de idei, s-a despicat firul în patru, s-a inventat roata din nou, s-au jucat retorici şi forme fără fond, şi s-a uitat, cel mai adesea, esenţa problemei, respectiv benefi ciarul oricărei schimbări din şcoală.
La începutul secolului al XX-lea, un grup important de pedagogi, psihologi, medici şi dascăli acuză cu vehemenţă instituţia şcolară pentru lipsa ei de adecvare la nevoile copiilor şi la cerinţele pieţei muncii.
Şcoala, considerau ei, deformează copilul în loc să-l formeze, îi închide orizontul în loc să i-l deschidă, îl obligă la nemişcare, lipsă de reacţie şi deci, nu-l pregăteşte pentru viaţă.
La începutul secolului al XX-lea, un grup important de pedagogi, psihologi, medici şi dascăli acuză cu vehemenţă instituţia şcolară pentru lipsa ei de adecvare la nevoile copiilor şi la cerinţele pieţei muncii.
Şcoala, considerau ei, deformează copilul în loc să-l formeze, îi închide orizontul în loc să i-l deschidă, îl obligă la nemişcare, lipsă de reacţie şi deci, nu-l pregăteşte pentru viaţă.
Temă de discuţie
Ce părere aveţi despre incriminările de mai sus? Se pot aplica școlii de azi? De ce? Este nevoie ca școala să pregătească pentru viaţă?
Care sunt, după părerea dumneavoastră, rolurile școlii?
Faceţi o listă a achiziţiilor necesare în viaţă și pe care școala le oferă sau ar trebui să le ofere elevilor.
Care sunt, după părerea dumneavoastră, rolurile școlii?
Faceţi o listă a achiziţiilor necesare în viaţă și pe care școala le oferă sau ar trebui să le ofere elevilor.
Postati pe blog parerea d-voastra...
Temă de reflecţie
Ce procent din disciplina pe care o veti preda dumneavostră este utila pentru viaţa socio-profesională și personală a viitorului absolvent de liceu?
Faceţi o listă a achiziţiilor cu adevărat utile pe care le veti preda.
Faceţi o listă a achiziţiilor cu adevărat utile pe care le veti preda.
Postati pe blog parerea d-voastra...
Disciplima informatica este o discipina foarte utila in viata unui elev deoarece in facultatile in care va invata, viitorul student va avea foarte mare nevoie de aceasta disciplina. In facultati cursurile sunt in format electronic, iar studentul v-a participa la diferite activitati, proiecte in care se pune accentul si pe postarea rezultatului invatarii pe internet sau intr-o prezentare. In plus dupa ce termina scoala si doreste sa se angajezi aceste competente ii vor fi foarte apreciate, chiar indispensabile deoarece in momentul de fata Romania este in faza de modernizare compiuterizata. In viitorul apropiat nu vom reusi sa facem nimic fara calculator asa ca elevul trebuie sa asimileze informatiile din domeniul informaticii inca din timpul liceului pentru a putea face viitoarelor task-uri pe care le vor intalni in cale.
RăspundețiȘtergereScoala, trebuie sa serveasca vietii, avand menirea de a dezvolta calitatile si capacitatile elevilor/studentilor. Cea mai importanta metoda de educatie este aceea de a-i antrena pe elevi/studenti intr-o activitate efectiva, pentru ca numai in asemenea conditii elevul/studentul are placerea de a munci in scoala.
RăspundețiȘtergereIntrucat nu sunt de accord cu incriminarile de mai sus, as putea mentiona faptul ca metodele fricii, fortei si autoritatii artificiale sunt lucrurile cele mai rele pentru scoala, doarece un asemenea tratament distruge sinceritatea si increrea in sine a elevului/studentului. Cel care invata trebuie sa isi construiasca cunoasterea prin intermediul propriei intelegeri, pentru ca nimeni nu poate face acest lucru in locul sau. Daca elevii/studentii isi construiesc propria cunoastere, nu inseamna ca fac aceste lucruri singuri, intr-un spatiu izolat, pentru ca omul este fundamental social.
Pentru mine scoala are o semnificatie mai profunda reprezentand chiar un mod de viata. Cu alte cuvinte, vad scoala ca pe un mod viu ce modeleaza si desavarseste fiinta umana ca personalitate, atat din punct de vedere cultural si spiritual.
Adevarata invatare reprezinta in opinia mea transferul achizitiilor in contexte noi, precum:
1. Rezolvarea problemelor practice
2. Rezolvarea unei probleme teoretice
3. Luarea deciziilor
4. Gandirea critica
5. Gandirea creativa
6. Gandirea intuitiva
7. Constiinta si exprimarea culturala
In scolile noastre ar trebui sa se puna accent si pe:
1. Acceptarea opiniilor elevilor/studentilor tinandu-se cont de personalitatea fiecaruia
2. Incurajarea elevilor/studentilor pt. a utiliza cuvintele "eu pot" si propozitiile pozitive
3. Abilitatea de a invata sa invete
In concluzie, "Menirea fireasca a scolii nu e sa dea invatatura, ci sa destepte, cultivand destoiniciile intelectuale, in inima copilului, trebuinta de a invata toata viata" (I. Slavici)
Elevii/studentii trebuie sa constientizeze impactul social al dezvoltarii informaticii, care poate sa modifice societatea, de aici rezultand necesitatea intelegerii rolului pe care ea il are in schimbarile in viata sociala, economica, a aspectelor etice care deriva din aceste schimbari, a avantajelor si riscurilor impuse de utilizarea calculatoarelor.
Asemenea tuturor ramurilor stiintei, informatica dezvolta gandirea, avand un rol esential in procesul de invatare, in formarea caracterului si a personalitatii, in plus, informatica formeaza si dezvolta o maniera sistematica de abordare, provoaca o analiza progresiva a detaliilor, o rezolvare in context general a problemelor particulare.
Este important aspectul abordat în primul paragraf. Incriminările de mai sus sunt fondate şi în ziua de azi, considerând că sistemul educaţional din România se află într-o stare confuză de tranziţie, similară cu despicarea firului în patru: se doreşte schimbarea rolurilor pasive pe care educatorii şi elevii l-au jucat şi trecerea la un stil activ de educare. Trecerea se face greoi considerând suprapunerile de generaţii de elevi şi profesori cu stiluri de învăţare, respectiv predare, discordante.
RăspundețiȘtergereCa educatori, trebuie să reţinem că scopul şcolii este de a pregăti elevul pentru viaţă (ca cetăţean responsabil), şi să ne străduim să facem orele cât mai interactive, dinamice şi atrăgătoare, pentru a stârni creativitatea elevilor care se confruntă cu o programă încărcată şi posibil cu ore pasive care le-ar inspira letargie.
Fiind convinsă că rolul şcolii este integrarea persoanei în societate/pregătirea pentru viaţă, punctez următoarele datorii importante ale şcolii:
-Ea are datoria de a asigura nu doar diversitate, ci şi posibilitatea de a-i permite elevului să se axeze pe un domeniu care îi place. Acest lucru ar ajuta foarte mult viitoarea viaţă profesională a persoanei, mai ales dacă este încurajat de consilierea dirigintelui/profesorului care îi remarcă afinitatea.
-Ea a avut dintotdeauna rolul de a asigura formarea unei culturi generale conforme cu generaţia elevului (lucru interesant în domeniul informaticii, având în vedere cât de repede se schimbă domeniul).
-Poate mai important decât cele de sus, are rolul de a integra persoana în societate.
Informatica joacă un rol important în viaţa fiecăruia, fiind prezentă nu doar în computere, ci şi în domeniul telecomunicaţiilor, bancar, de construcţie, design etc. Cred că ea este o disciplină vitală în viaţa de azi, date fiind rolurile ei în viaţa personală, profesională şi socială a oricărui cetăţean. Ca profesor, pot preda achiziţii utile precum: siguranţa în navigare şi interacţiunea pe internet (netiquette), unde întâlnim acest domeniu în fiecare zi, tehnologiile de azi, şi alte achiziţii, depinzând de profilul clasei.
"Scoala trebuie sa serveasca vietii" , considera Einstein .Ea are menirea de a dezvolta la tineri calitati si capacitati care sa valoare pentru bunastarea societatii , cea mai importanta metoda de educatiei fiind aceea de a-i antrena pe tineri intr-o activitate efectiva . In asemenea conditii tanarii au placerea de a munci in scoala , preferand activitatea in scoala .
RăspundețiȘtergereFara indoiala , este adevarat ca acela care invata trebuie sa isi construiasca cunoasterea prin intermediul propriei intelegeri si ca nimeni nu poate face acest lucru in numele sau , dar aceasta constructie persoanala este favorizata si de interactiunea cu ceilalti , care , la randul lor , invata .
Promovarea invatarii active in scoli presupune si incurajarea parteneriatelor in invatare . In fapt, adevarata invatare, aceea care permite transferul achizitiilor in contexte noi nu este doar simpla activa, individual activa, ci interactiva !
Rolurile scolii sunt indeosebi sa cultive :
- interactiunea dintre copii ;
- dezvoltarea abilitatii de lucru in echipa ;
- participarea activa la procesul de invatare prin depunerea unui efort sustinut de elevi ;
- toleranta fata de semeni si fata de modurile diferite de a gandi ;
- dezvoltarea abilitatilor de comunicare si colaborare cu ceilalti, de a primi sprijin si de a oferi ajutor . etc .
Strategia invatarii interactive solicita mecanismele gandirii, ale inteligentei, ale imaginatiei si creativitatii, se bazeaza pe cooperarea dintre copii in timpul unei activitati, ei trebuie sa relationeze unii cu altii astfel incat responsabilitatea individuala sa devina presupozitia majora a succesului .
La sfarsitul scolarizarii fiecare elev ar trebui sa aiba urmatoarele achizitii :
- sa aiba curajul de a face alegeri ;
- sa-si asume responsabilitati pentru propriile decizii ;
- sa-si exprime increzator propriile idei ;
- sa respecte stilurile, abilitatile, temperamentele celor din jur ;
- sa manifeste toleranta ;
- sa-si dobandeasca si sa-si foloseasca abilitatile de invatare prin cooperare ;
- sa-si dezvolte competentele de gandire critica si sa practice gandirea eficienta ;
- sa aiba un sentiment al apartenentei identitatii si valorii de sine .
Informatica isi pastreaza locul printre disciplinele cu un rol esential in educatia elevilor , dar si a adultului ; "adultul viitorului" este cel care va trebui sa utilizeze calculatorul in diverse domenii .
Scoala era considerata o institutie ce deformeaza copilul in loc sa il formeze , ii inchide orizontul in loc sa i-l deschida si ca nu-l pregateste pentru viata pentru ca:
RăspundețiȘtergerecopii erau obligati sa invete notiuni pe de rost,li se ingradea creativitatea printr-un sablon impus de sistemul educational,si nu-i
pregatea pentru viata pe care o viseaza ei.
Parerea mea este ca nu se aplica in ziua de azi deoarece sunt multe licee vocationale si
facultati specializate,iar copii pot alege
drumul lor in viata.
Rolurile scolii , dupa parerea mea ,sunt:
de a-i invata diferite lucruri , de a-i educa
cum sa se comporte in societate, sa comunice mai bine,sa socializeze ,sa ii invete pe copii sa se integreze intr-un colectiv.
O lista a achizitiilor necesare in viata si pe care scoala le ofera ar putea fi:
- sa fie capabil sa se exprime coerent(in alte limbi straine)
- sa isi asume responsabilitatea pentru alegerile sale
- sa poata respecta deciziile celorlati
- sa fie capabil sa isi exprime punctul de vedere si parerile
- sa aibe o gandire logica si totusi creativa
- sa poata invata singur , sau alaturi de colegii lui intr-un schimb de idei
Consider că educarea are rol esențal în viața oricui. Având în vedere că aceasta începe încă din primele clipe ale vieții, și continuă printr-o autoeducare chiar și după finalizarea unui anumit nivel de studiu, pot puncta că orice formă de educație deschide orizonturi și nici pe departe nu există o formă de închidere a unor porți spre viitor, decât lipsa unei activități de învățare... dar orice situație de zi cu zi oferă sau cere cunoștințe noi. Pe de altă parte, dacă s-ar pune mai mult accentul pe descoperirea talentelor încă din copilărie, ar fi realmente folositor ca spre exemplu un copil cu înclinații spre literatură să nu „se împiedice” ani la rând în exerciții „complicate” de matematică, fizică, chimie... Din punct de vedere psihologic, cred că punerea accentului pe acele informații strict esențiale ar forma mult mai bine oamenii pricepuți în anumite domenii și perfect pregătiți. Iar teama unor „eșecuri la matematică”, să nu mai creeze ideea unui elev că el este la un nivel slab în orice! Ba dimpotrivă... să se valorifice din timp ceea ce are și să fie respectat pentru abilitățile sale și încurajat. Astfel nu există loc de frică, ci doar de încurajări.
RăspundețiȘtergereTotuși trebuie o acordată o foarte mare atenție, pentru că se poate foarte bine ca o persoană, student la informatică și chiar un foarte bun programator, să aibă calități deosebite, eu știu... în muzică... de aceea zic că atenția trebuie fixată și între îndemânare și talent... între hobby și muncă. Și o gândire realistă, nu strică, într-un astfel de caz, când se poate cântări în realizări materiale, sănătate și timp.
Școala formează. Și trebuie să formeze în continuare după structura fiecărui elev.
Pentru viață școala trebuie să ofere modele de învățare, dezvoltarea unei gândiri strategice și structurale, informație clară și bine explicată și situații de aplicare a acestor informații ori abilități noi dobândite. Iar în cazul informaticii se cam ating din punctele anterior menționate, mai ales a aplicării acestora prin interacțiunea cu calculatorul, de la o simplă utilizare până la ceare de aplicații sofisticate.